Polepole

Sitter och googlar och läser om olika berättelser och tips från folk som varit upp på kilimanjaro, och jag börjar verkligen längta nu. 

Jag längtar efter toppnatten,  efter att det ska vara sjukt jobbigt,  att kroppen ska skrika och vilja sluta. Längtar efter att gå sakta sakta och komma närmare och närmare mot toppen. 

Jag längtar efter att stå på toppen i soluppgången.

Och jag längtar efter att komma ner från berget igen och ta en dusch och ha minnet av toppen och vägen dit med mig resten av mitt liv. 

Lääängtar!  ♡ 

4 reaktioner på ”Polepole

  1. Fin blogg ni har! Spännande att läsa. Jag har varit på Kilimanjaro två gånger och jag känner igen den längtan du beskriver. Jag önskar jag kunde göra om det igen! Njut av hela upplevelse, det är något som kommer att förändra er på riktigt!

    Ni kan läsa om min resa om ni vill på ingridsistere.wordpress.com

    Gilla

    1. Väldigt intressant läsning. Helt galet att du ändå tog dig upp när du mådde så dåligt.
      Reste du med någon researrangör eller själv?
      Höjdsjuka är ju nåt som skrämmer mig lite faktiskt, just att man inte kan göra så mkt åt det. Och jag vill inte behöva vända. Jag hoppas så jäkla mkt att vi tar oss upp. Vi ska ta oss upp! 😀

      Gilla

      1. Jag reste med en britisk arrangör som heter Absolute Africa. Jag var där två gånger, första gång fick jag vända precis innan Stella point pga akut höjdsjuka. Extremt läskig faktiskt. Men det som jag gjorde fel då var att gå för fort från första dag så det är verkligen viktigt att gå pole pole om man vill lyckas, även om man känner att man kunde gå mycket fortare.

        Sist jag var där gjorde jag allt som jag skulle, gå långsamt, dricka mycket vatten, äta mycket och jag tog Diamox tabletter. Mådde bra alla dagar förutom den sista, men efter jag kom hem fick jag reda på att det var inte höjdsjuka som var problem utan en Giardiasis infektion (en typ av magsjuka) så jag tappade mycket vätska pga det och det är därför jag mådde dåligt.

        Ni behöver inte vara oroliga, allt känns bättre när man är där och det är bara att lyssna på kroppen. Försök också vara ärliga med varandra och guiden om ni har någon symptom som känns ”konstigt” även om det inte verkar alvarligt i början. Då kan man göra ngt innan det blir för sent.

        Oavsett jag skulle göra om det igen utan att tveka. Jag ska vandra i hög höjd i Nepal om två månader så man kan bli bitten av det😊😊

        Liked by 1 person

Kommentera

