Skärmfri tid

Jag åkte tåg häromdagen,  2 timmar till Sundsvall. När jag klev på tänkte jag att nu ska jag bara vara… sitta och titta ut,  räkna andetag,  fundera på allt jag aldrig hinner,  drömma om alla planer jag aldrig hinner drömma klart om och inte titta på telefonen. 

I samma vagn som mig satt det 3 personer till, en tjej som höll på med två mobiler konstant hela resan, släckte hon den ena tog hon fram den andra .. osv. Och så två män varav den ena såg ut att titta på film på en surfplatta och den andra tror jag läste en bok på sin mobil.  Dom var fast i sina skärmar, inget konstigt alls, de är vardag, så är typ ”alla”. 

Men de jag vill komma till är att det är så skönt att lägga bort mobiler och surfplattor ett tag och bara umgås med sig själv. Jag ska absolut bli bättre på det och jag önskar att fler med mig gör samma sak. Umgås med dina egna tankar i lugn och ro. Och framför allt.. var närvarande med dina eventuella barn istället för att bara vara där.. tittandes i en telefon. (Har ni sett den där filmen om barnet som söker ögonkontakt med sin mamma?.. väldigt bra iallafall) 

När vi var på Kilimanjaro gjorde de sig självt, först var de lite jobbigt men sen så otroligt skönt. Och nyttigt tror jag. 

Visst, man ska inte ta bort allt, de är inte de jag menar. Finns ju sjukt mycket bra skärmtak.  Men minska på den. 

Jag ska iallafall göra mitt bästa för att ha mer skärmfritid / ♡ 

Kommentera

