Exhale

Omorganisationer, förändringar, namnbyten… sånt kan vara jobbigt.

Vissa blir gnälliga… ”vad ska de vara bra för?” 

Vissa blir peppade, får ny härlig energi och känner att ”det är härligt att det händer nåt” 

Vi hör nog mer till de sista snarare än de första. 

Vi byter ut vårt kära Fjällstårsan som faktiskt blir jättekonstigt på engelska, fjallstarsan  (fjalls-tarzan liksom).

Även om vi fortfarande kommer vara fjällstårsan så byter vi namn på blogg och Instagram till Exhale. 

Vi kommer nu att finnas på vår egen domän exhale.nu där ni kan fortsätta att läsa vår blogg.  Häng med! 


 

Jag älskar att gå

Jag älskar att gå,  korta snabba promenader är härligt,  korta lunchpromenader är underskattat för det ger så otroligt mycket energi,  bara att komma ut och få lite friskluft om så för en liten kort sväng bara är ju så skönt för knoppen. Jag älskar dom här lite längre promenaderna som oftast bara blir på helgen eller kanske en veckokväll med sällskap men mest av allt gillar jag att gå långt och länge. 

Som i juni när vi gick en liten variant av  jämtlandstriangeln  på natten,  typ 3 mil och många många timmars vandring. (Läs de inlägget här)

Från natten i fjällen

Eller när vi gick från stan och runt frösö berget och sedan längs Marieby sidan till brunflo en fredagkväll i juli, de blev också några mil och många timmar. Jag älskar sånt. (De kan du läsa om här)

Var vi på Annersia eller i N.Y ? 😊

Idag gick vi en mil,  över isen och in i skogen och lite väg sista biten. Inte fullt så långt så det blir en sån där älskar älskar promenad men jäkligt härligt var det. 

Jag önskar verkligen att jag hade tiden att gå långt och länge oftare. När vi går i fjällen blir de ju lite längre, framförallt längre tid,  på kilimanjaro gick vi inte så långt varjedag men långtid,  många timmar, och jag mår så bra av det. 

Man har väl fått benen för att gå med… eller? 😉

/ ♡ 

100 mil 

Jag läste en blogg idag, Trailflirt och om hennes mål för 2016 att springa 100 mil.

Jag blev så peppad… inspirerad så jag har funderat och funderat klart. Jag springer… men inte 100 mil på ett år,  inte typ 2 mil i veckan… så jag ska härmas fast lite mjukare.

Jag ska springa, gå/powerwalka och åka skidor 100 mil under 2017. 

Nu är ju jag ingen som sätter på mig ett par längdskidor och åker några mil lite snabbt i ett elljusspår så ni kan inte tänka att de fixar man väl lätt. Jag åker en hel del skidor det gör jag men alltid bara på mina turskidor och nästan alltid ospårat i skogen eller på fjället. Åker spårat ibland tex i mysiga Löfsåsen, men aldrig i längdskidåkar-tempo-och längd.  

Det här blir roligt och se om de funkar eller  om jag helt tar mig vatten över huvudet. 

/♡ Linn 

Vi får se om jag lyckad peppa med mig Maria

Pick the good bananas 

Vad är nu ”pick the good bananas” egentligen?! 

Jo, Innan vi åkte hem från Tanzania så åkte vi på en halvdags safari,  våran chaufför var en pratglad herre och vi pratade med honom bland annat om vilket underbart land vi var i, att vi verkligen gillade folket, vänligheten och lugnet.. stressfrihet. 

Vi berättade för honom att i vårat land blir folk sjuka av att stressa och han förstod precis vad vi pratade om, han hade varit i Paris och tyckte de var helt galet hur folk sprang hem från jobbet, sprang till affären,  skyndade sig att handla för att springa hem och skynda sig att laga sin middag. 
Han myntade då det här uttrycket när han berättade om hur han lever sitt liv,  att han går i lugn och ro till affären and pick the good bananas… Ja ni förstår. Kontraster.

För oss betyder det helt enkelt stressa mindre,  välj de goda i livet,  njut, ta det lugnt… pick the good bananas ♡ 

Vi provar nu leva så mycket vi kan efter just Pick the good bananas, så gott det går i den svenska stressiga vardagen med hämtningar och lämningar och tider att passa. 

Vi ♡ pickthegoodbananas 

/ Hakuna Matata 

Löften och mål för 2017

Gott nytt år! 

Så är det nya året här, idag med -28.8 grader när jag vaknade. Härligt, helt fantastiskt faktiskt, det är så vackert. 

Vårat löfte för 2017 är att leva mer efter ”pick the good bananas” (mer om det i ett eget inlägg) 

Våra mål / planer för 2017 är

* tält turer i vintriga jämtlandsfjällen

* Minst 15 nätter i tält

* Fjällfest i April

* work out Åre i juni

* 7 högsta topparna i Jämtland (se tidigare inlägg om det) 

Sen kommer vi säkert på mer saker efter vägen, precis som det ska vara. 

/♡ 


Nyårslöfte eller inte?

Dax för nytt år, det var ju nyss nyårsafton känns det som. 

Hur gör ni med nyårslöften? 

Förr om åren gav jag alltid nyårslöften som jag aldrig kunde hålla, ogenomtänkt nyårslöften som bara blev för mycket. 

Jag gillar ändå nyårslöften, bara det är ett väl genomtänkt löfte eller kanske ett mål istället. 

Best 9 of 2016 på vårat Instagram


Nu ska jag finjustera på mitt nyårslöfte/mål

/♡ 

Juldagen

Visst är juldagen en helt fantastisk dag?!

jag älskar juldagen, man hinner med sovmorgon, gofrukost, kaffe framför teven och lek med någon julklapp, i mitt fall legobygge med dottern. Sen hinner man träna och slappa och bli bjuden på middag. Hur skön dag som helst. 

Nu sitter jag hos svärföräldrarna efter en härlig promenad och snart är det dax för middag. Lyxigt! 

Hoppas ni haft en bra julafton och en härlig juldag. ♡ 

Äventyr

För oss är de viktigt att ha saker inplanerade,  kanske för att klara vardagen med ett liv på kontor. Men oxå för att ha något att se fram emot och planera inför, träna inför och längta till.

Efter Kilimanjaro har vi funderat rätt mycket på nästa stora grej och ideer till de finns det… men vi har kommit fram till att det måste bli 2018. Vi måste mata spargrisen och smöra åt oss tid hos våra familjer.

Men det är ju jättelänge till 2018,  2017 då,  vad ska vi göra då? Så förutom att vi har nån skidtur med tältnätter i vinter och fjällfest i vår osv inplanerat så har vi nu kommit på att vi ska göra en jämtländsk 7-summit. (Så kan man väl få kalla det, det låter ju lite roligt iallafall). Och precis som de låter så ska vi upp på jämtlands 7 högsta toppar. Sen hur vi utformar de mer exakt har vi inte bestämt än med de blir i sommar iallafall. 

Här är en bild för några år sedan på väg upp till just Storsola, vi håller på och ska se ner i glaciären så bra som möjligt utan att ramla ner tror jag. 

I våran jämtlands 7-summit blir det då:

Helags 1796 m.öh

Storsola / Templet 1728 m.öh

Norra Helagsstöten 1704 m.öh

Lillsylen 1702 m.öh

Predikstolen 1682 m.öh

Skantztjanke 1634 m.öh 

Stora Härjångsstöten 1626 m.öh 

/♡ 


Att tro på dig själv

Jag är jätteduktig på att ”göra ner” mig när de gäller löpning.  Om jag ska springa tillsammans med någon känner jag efter rätt nog.. jag har nog ingen bra dag,  jag är nog lite bajsnödig,  har lite ont någonstans och tänker direkt att det här kommer inte gå bra.. jag är inte duktig på det här.  

Jag talar gärna om för den jag ska springa med att min kondition är kass och att vi kan väl varva lite springa och gå… 

Och så går de ändå alltid så bra,  alltid mycket bättre än jag först trott. Jag orkar alltid springa mycket längre eller fortare än vad jag tänker.  

Från häromveckan när vi sprang tillsammans i ett härligt småprats-tempo

Jag gör även så när jag ska springa själv,  som idag.. jag hade tänkt redan igår att jag skulle springa 11km idag. Men när jag bytt om och ska mig av tänker jag att 11 km klarar jag aldrig.. och förbereder sambon som ska hämta mig efter vägen på att de går nog inte så bra.. men att jag hör av mig när jag vill ha hämtning. 

De två första kilometrarna var hemska, det snöade och blåste motvind,  och så var de halt och min puls skenade iväg rätt snabbt. Genast tänker jag ut andra planer på hur jag kan springa o vända osv. (Även fast jag vet att jag alltid tycker så de första 1-2 km)   Men så vipps har jag ändå sprungit 5 km… och så 7 km.. och så 8 km.. jag skickar  sms till sambon och när han dyker upp har jag ändå sprungit drygt 11 km, nästan 11.5 och det gick hur bra som helst. Jag gick så klart lite mellanåt men förvånansvärt lite. Jag är helt klart nöjd med mig själv.

Jag måste sluta göra ner mig och faktiskt tro på mig själv. Jag fixar mer än jag tror. 

Och för mig är inte huvudsaken att springa milen på en viss tid. För mig är det viktigare att jag är ute en längre stund och rör på mig,  och njuter samtidigt .  

/♡